La panera dels tresors és un joc d'exploració adequat per a infants entre 6 i 10/12 mesos. Consisteix en oferir una panera als infants, la qual conté diferents tipus d'objectes de diferents materials. Aquests objectes pretenen desenvolupar els sentits dels infants i la descoberta. Cal tenir en compte que els objectes que es troben dins de la panera no són joguines sinó material inespecífic. Aquest joc desenvolupa la coordinació oculo-manual.
La panera dels tresors és un fenomen o joc molt important durant el primer any de vida del nadó, ja que els sentits d'aquest es desenvolupen en gran mesura durant aquest període.
Com s'organitza?
La panera on es posaran els objectes amb els quals experimentaran els nens ha de ser sòlida, plana, estable i sense nanses per la seguretat de l'infant si aquest s'hi arrepenja. Els objectes que es troben a la panera han de ser de diferents materials, com per exemple, fusta, vímet, metall, palla, objectes naturals, etc. I han d'estar pensats per estimular la creació del nen. Com a mínim hi ha d'haver seixanta objectes a la panera.
És convenient situar la panera en un lloc on els nens puguin arribar a ella còmodament, com per exemple, sobre una catifa. Per cada panera només hi poden haver tres nens. És important evitar qualsevol interferència en el joc de l'infant perquè aquest pugui explorar i manipular lliurement afavorint així la concentració i l'atenció. A través del joc es pot ajudar als infants a establir els primers contactes i comunicacions entre ells.
S'han de poder rentar tots els objectes i s'ha de tenir cura de que tots estiguin en bon estat i renovar els que es facin malbé. Els objectes s'han d'anar renovant per estimular l'interès dels infants.
En el joc de la panera dels tresors és important renovar alguns objectes de tant en tant deixant-ne d'antics perquè els nens els tinguin com a referència i els nous seran un estímul perquè continuïn interessant-se pel joc i experimentant. Per renovar adequadament els objectes és important observar les preferències dels infants i les activitats que duen a terme amb cada objecte.
El paper de l'adult serà seure en una cadira des d'on pugui veure l'activitat dels infants sense interferir en el seu joc. Amb la seva presència donara seguretat als nens. L'adult ha de mostrar interès pel que fan els nens i mostrar una actitud receptiva i disponible a tots els infants.
En l'imatge que veurem a continuació es poden veure sis infants explorant diferents tresors dins d'una panera. Consisteix en agrupar diferents objectes de materials diversos en un cistell, aquest es deixa a l'abast dels infants. És una tècnica que s'utilitza amb els nens i nenes de mesos fins l'any aproximadament perquè experimentin, explorin, descobreixin entre d'altres. Cadascun d'ells utilitza objectes d'una manera o d'una altra (els proven amb la boca, els toquen amb les mans i peus, els mouen per veure si fan soroll o no, proven d'unir dos materials insonors per aconseguir que aquests dos facin soroll, donen cops a terra, observen als nens del costat, etcètera. Així doncs, el que fan és posar en funcionament els cinc sentits, cosa molt important en aquesta etapa inicial de l'infant. Els nens exploren i mesuren la longitud amb els ulls. L'adult només fa d’observador i realitza la seva aprovació amb el somriure.
Com ja hem anomenat anteriorment, l'educador/a agafa un paper d'observador/a. Aquest/a deixa que els infants observin i explorin lliurement segons els seus interessos, no intervé en cap moment, és a dir, total llibertat. El que si que fa el mestre/a és acompanyar en tot moment a l'infant amb una mirada i amb un somriure, que fa que aquests es sentin segurs amb aquesta activitat d'exploració.
Els aspectes que potencia la panera dels tresors són:
- Diversitat.
- Acumulació d'informació.
- Aprendre i saber del seu entorn.
- Descobrir-se a ell mateix.
- Aprendre a bellugar-se.
Els nens per suposat tenen total llibertat per tocar, sacsejar i fer allò que vulguin sota l'atenta mirada d'un adult que els hi dona seguretat i en cap moment intervé, només somriu per fer entendre'ls que allò que estan fent està ven fet, però mai intervenen perquè cal entendre que els nens quan són tan menuts perden la concentració amb gran facilitat.
Els infants s'interessen per tots els objectes que hi han dins la panera dels tresors. El plàstic és l'objecte més limitat, es poden trobar objectes com per exemple un coco, un mirall, unes pilotes de roba, una pinya, unes taronges, un pal, una tapa, etcètera. També s'imiten entre ells, i es descobreixen uns amb els altres.
La panera dels tresors dona a l'infant l'oportunitat d'escollir allò que vol agafar, l'hi dona una certa autonomia. Quan el nen té l'oportunitat de tocar, sacsejar l'instrument que vol, es sent d'alguna manera realitzat, satisfet amb ell mateix. D'aquesta manera, l'infant aprèn amb ell mateix.
D'aquesta manera, aprenen a escollir, a moure les mans, a conèixer les dimensions i sons dels objectes, etc. La imitació també és una font d'aprenentatge, el fet d'estar uns al costat dels altres genera una atmosfera de companyerisme i associació. A més, cal destacar que els nens i nenes exploren sobretot amb la boca, la qual proporciona molta informació. Aquesta activitat implica utilitzar tot el cos sencer.
També cal dir que encara que hi hagin un grup de nens jugant amb els mateixos objectes de la panera no es barallaran fàcilment per aconseguir l'objecte que té l'altre, ja que la capacitat d'atenció dels infants amb un any és molt reduïda, sempre tenen la necessitat d'explorar l'entorn i per conseqüència aprendre’n d'ell.
La pròpia acció personal d'agafar objectes, mirar-los, moure'ls , bavejar-los, etcètera crea la pròpia experiència. A més, el fet de que l'infant no estigui sol sinó amb més infants, és un factor estimulant, ja que en aquestes edats l'infant imita i es fixa en les situacions que l'envolten.
Així doncs, la panera dels tresors és una activitat de repte per a l’infant fomentant així, l'exploració de multituds de textures utilitzant tots els seus sentits de manera involuntària. Per tant, cal recalcar que és molt important deixar temps a l’infant perquè realitzi la seva exploració del entorn i fomentar aquestes situacions. Contra més experiències, més aprendrà del entorn que l'envolta.
Objectes
Es tracta que amb tots els objectes puguem despertar al màxim de sentits possibles.
- La vista: l'infant percebi el color de l'objecte, les dimensions, la brillantor, la forma, la lluminositat...
- El so: percussió, fricció, cruixint o l'absència de so.
- L'olor: la diversitat d'olors.
- El gust: en aquest cas s'ha de procurar que la varietat sigui molt variada i amplia.
- El tacte: permet poder palpar la forma de l'objecte, la textura, la temperatura, el pes...
S'ha de tenir en compte que la panera mai conté joguines comercials ni objectes de plàstic perquè en aquests casos només varia el color. La importància principal és oferir als infants tota mena de materials naturals, que normalment no són donats. El propòsit és proporcionar-los la gamma més amplia que sigui possible d'experiències sensorials.
molt bé Alexandra !!! Un 9 !!
ResponderEliminar